Communicatie

Bij belangrijke wetswijzigingen zoals het vervallen van het EG Erkenningsnummer in 2021 werden zwerfdierstichtingen zes weken na de vervaldatum per brief geïnformeerd. Bij het van start gaan van het Vernieuwde Besluit I&R Hond in 2021 werden zwerfdierstichtingen in tegenstelling tot commerciële sectorpartijen, in het geheel niet geïnformeerd. Burgers met vragen over het importeren van dieren kunnen vaak de juiste informatie op de websites van de NVWA en de RVO niet vinden.

Knelpunten:

Zwerfdierstichtingen:

  1. De websites van zowel de RVO als de NVWA zijn verwarrend;
  2. Er kunnen aanvullende regels voor zwerfdierstichtingen op de website van de NVWA verschijnen die in de praktijk niet uitvoerbaar zijn en zonder kennisgeving vooraf;
  3. Communicatie met de NVWA, de RVO en het Ministerie van LVVN is onmogelijk. Mails worden niet of nauwelijks beantwoord. Communicatie lijkt alleen mogelijk als er politieke of media druk wordt uitgeoefend;
  4. Inspecteurs van de NVWA geven tijdens inspecties foutieve informatie aan vrijwilligers van zwerfdierstichtingen;
  5. Medewerkers bij de klantcontactcentra (telefonisch, chat en per mail) van de NVWA en de RVO kunnen vragen zelden juist beantwoorden;
  6. Meldpunt 144 verspreidt foutieve informatie over import van honden en katten in Facebookberichten;

  7. Vragen die online aan de NVWA gesteld worden, worden na tien dagen beantwoord;
  8. Import Veterinair Online op de website van de NVWA geeft verwarrende en foutieve adviezen;
  9. Na in bewaring name is communicatie met NVWA noch RVO mogelijk;
  10. Persoonsgerichte e-mails aan medewerkers van de NVWA, de RVO en het Ministerie van LVVN worden zelden beantwoord;
  11. Medewerkers van de NVWA benaderen buitenlandse veterinaire diensten, met de mededeling, dat zij fouten maken. Echter, deze medewerkers van de NVWA hebben telkens ongelijk. Zij ontberen de juiste kennis waardoor ambtenaren in Brussel van de Europese Commissie in moeten grijpen.

Burgers:

  1. De websites van zowel de RVO als de NVWA zijn verwarrend;
  2. Medewerkers bij de klantcontactcentra (telefonisch, chat en per mail) van de NVWA en de RVO kunnen vragen zelden juist beantwoorden;
  3. De regelhulp hond of kat meenemen uit het buitenland op de website van de NVWA geeft verwarrende en foutieve adviezen;
  4. Bij het vragen stellen via de chat op de website van de RVO worden foutieve antwoorden gegeven;
  5. Het hulpmiddel vragen stellen op de website van de NVWA geeft hele vreemde teksten. Bij vragen over import levende dieren worden vragen gesteld over export naar Derde Landen. Er klopt werkelijk niets van.